Bezpečné zacházení s dětmi ve vodě: Proč je důležité a jak na to podle věku

Plavání s malými dětmi je nejen skvělou aktivitou pro posílení jejich zdraví a psychomotorického vývoje, ale také prostředím, kde je klíčová bezpečnost. Správné zacházení s dětmi ve vodě pomáhá předcházet úrazům, podporuje jejich důvěru k vodnímu prostředí a zajišťuje optimální rozvoj pohybu. Jak tedy správně manipulovat s dětmi ve vodě v různých obdobích jejich života?

Pojďme si popsat hlavní zásady bezpečného zacházení s dětmi ve vodě podle jejich věku:

Od narození
do 6 měsíců
Pozvolná adaptace na vodu

Relaxační poloha klubíčko
  • KLIDNÝ PŘÍSTUP:
    Pohyby ve vodě by měly být vždy plynulé a pomalé, bez prudkých změn směru.
  • BLÍZKÝ KONTAKT MIMINKA S RODIČEM:
    Zajišťuje pocit bezpečí a posiluje vazbu mezi vámi a děťátkem.
  • JEMNÉ KROPENÍ VODOU:
    Postupně zvykáme děťátko na pocit vody na těle a v obličeji. Kropíme konvičkou, jemně cákáme a to vše vždy s úsměvem na tváři 🙂

6 – 9 měsíců
První aktivnější pohyb ve vodě

  • POLOHOVÁNÍ:
    Střídáme polohy posilovací s polohami relaxačními.
Dvouoporový úchop ve vodě
  • ABECEDA POTÁPĚNÍ:
    Postupné kroky adaptace na vodu a pozdější trénink potápění.
  • HRAVÉ PRVKY:
    Děti milují hru a nové vjemy. K motivaci pohybu využíváme hračky, hru a přirozenou dětskou zvědavost. 🙂

9 – 12 měsíců
Posilujeme a potápíme

  • STŘÍDANÍ POLOH:
    V tomto věku, kdy nám děti už sedí, nechtějí se už pokládat na záda. I tak polohu dále s miminkem zkoušíme. Střídáme polohy na zádech i na bříšku, vždy s podporou. Opět nezapomínáme i na odpočinek a relaxaci.
  • PRAVIDELNÉ POTÁPĚNÍ:
    Potápíme pomalu a s úsměvem, aby dítěti nevzniklo negativní spojení s vodou. Nejlepší ponory jsou ty společné, kdy nás má děťátko stále na blízku.
  • OTUŽOVÁNÍ:
    Děti se rychle ochlazují, proto je důležité sledovat zda se nám v bazénu neklepou zimou. Otužujte své děti celoročně. Otužování není jen o koupání ve studené vodě, ale o běžných každodenních činnostech, jakými jsou:
    ✅ přiměřené oblékání doma i venku,
    ✅ jakýkoliv pobyt na čerstvém vzduchu – procházka, sport, společné hraní,
    ✅ vzduchové koupele = nechte své dítě chvíli nahé si hrát, např. před a po koupání,
    ✅ postupné otužování ve vodě přiměřené věku.

1 – 2 roky
Podpora samostatnosti

  • UČÍME SE DÝCHAT DO VODY:
    Dítě povzbuzujeme k foukání do vody a bublání.

  • PRVNÍ POKUSY O KOPÁNÍ NOHAMA:
    Podporujeme kopání nožiček, aby se dítě učilo přirozeně pracovat s pohybem. Děti po nás vše opakují, tak toho využijte. Jeden rodič může držet děťátko o sebe opřené na zádech a kopat mu nožičkama, druhý názorně předvádí.
  • SPLÝVÁNÍ:
    Podporujeme polohu splývání dítěte, zejména na bříšku. Využíváme hračky, které mohou děti před sebou držet a vozit kolem bazénu v poloze na břiše a hezky natahovat před sebe ruce.

2 – 3 roky
Posilování důvěry v sebe, v rodiče, ve vodní prostředí

  • DŮVĚRA JE KLÍČ:
    Dítě si musí být 100% jisté, že stojíte po jeho boku. Když mu řeknete, že ho nepotopíte, tak ho nepotopíte. Když skáče do vody a řeknete mu, že ho nepustíte, tak ho nepustíte. Pokud to totiž uděláte, tak zničíte vzájemnou důvěru a dítě už vám ve vodě nebude věřit a čas zvykání si na vodní prostředí bude trvat o to déle. Anebo se úplně zastaví a dítě už do vody nebude chtít.

  • HRY SE ZANOŘENÍM OBLIČEJE:
    Pomáháme překonávat obavy z vody v obličeji hrou. Hrajeme si na vodníka, bubláme, schováváme se pod vodu, bafáme. A vše si užíváme společně.
  • SKOKY A PÁDY DO VODY:
    Učíme dítě padat do vody ze sedu a ze stoje. Dáváme pozor, aby se dítě neuhodilo do hlavy, nebo neuklouzlo.

3 – 4 roky
První základy plaveckých pohybů

  • ZLEPŠOVÁNÍ KONTROLY DECHU:
    Učíme děti delší výdech do vody. Chceme, aby se dítě přirozeně, a ne přehnaně, nadechovalo a vyfukovalo do vody. Spousta dětí pod vodou zadržuje dech, tak je učíme vyfukovat pod vodou bubliny.
  • SAMOSTATNĚJŠÍ POHYB:
    Začínáme ubírat na fyzické podpoře dítěte a necháváme ho „pracovat“ ve vodě samostatně, aby dítě začínalo více využívat sílu vlastního těla.
  • VYUŽITÍ PLAVECKÝCH POMŮCEK:
    Pomocí vhodných plaveckých pomůcek, jako jsou pásky (ježci) nebo plavecké desky trénujeme s dětmi koordinaci a polohování.

4 – 5 let
Přechod k samostatnému plavání

  • POSILOVÁNÍ KOORDINACE RUKOU A NOHOU:
    Začínáme kombinovat práci nohou a rukou najednou. Nejdříve však dítě musí ovládnout kraulový kop, který nevychází z kolen, ale z kyčlí.
  • NÁCVIK SPLÝVÁNÍ NA VODĚ:
    Trénujeme odrazy s deskou od stehen rodiče, nebo od zdi bazénu, do splývání, poté necháme dítě rozkopat nohy.
  • PRVNÍ ZÁBĚRY RUKAMA:
    Začínáme se učit kraul. Kraul je jedním z prvních plaveckých způsobů, které se děti učí. Oblíbená „prsa“ jsou pro děti příliš těžká na celkovou koordinaci.

Rizika špatné manipulace s dětmi ve vodě

Voda je pro malé děti přirozeným prostředím, ve kterém se mohou hravou formou rozvíjet. Nesprávná manipulace ve vodě však může vést nejen k nepříjemným zážitkům, ale i k dlouhodobému strachu z vody či problémům s psychomotorickým vývojem. Rodiče a instruktoři by měli vždy dbát na citlivý přístup, respektovat individuální tempo dítěte a vyvarovat se nevhodných technik, které mohou způsobit stres, nesprávné pohybové vzorce nebo dokonce nebezpečné situace.

  • KŘEČOVITÉ DRŽENÍ DÍTĚTE:
    Vím, že máte o své dítě ve vodě strach. A to je dobře. Děti jsou nevyzpytatelné a stačí vteřinka a už jsou pod vodou. Je však důležité, aby z vás, jako jejich průvodce vodním prostředím, cítili jistotu a klid. Nadechněte, vydechněte, uvolněte se a hurá do toho! Váš vlastní strach a nervozita může vést k nejistotě a strachu u dítěte.
  • TAHÁNÍ ZA RUCE:
    Vyvarujte se tahání dětí za ruce, když skáčou do vody nebo je vytahujete z vody. U malých dětí hrozí přetížení a poranění loketního kloubu. Ve vodě může tento pohyb také způsobit ztrátu stability, nečekané ponoření obličeje nebo nepřirozené prohnutí páteře, což může vést ke strachu z vody.
  • NÁHLÉ PONOŘENÍ BEZ ADAPTACE:
    Někdy se nám může stát, že nám dítě ve vodě vyklouzne a potopí se. Pokud dítě stále chráníme před ponořením, nebo vodou v obličeji, může tato nečekaná situace vyvolat u dítěte stresovou reakci.
  • PODCEŇOVÁNÍ BEZPEČNOSTI:
    Nezapomeňte, že i zkušené dítě potřebuje ve vodě neustálý dohled!

Plavání je jednou z nejkomplexnějších aktivit podporujících zdravý psychomotorický vývoj dítěte. Voda přirozeně stimuluje svalový tonus, rozvíjí koordinaci, rovnováhu i dýchání a zároveň poskytuje bezpečné prostředí pro posilování motorických dovedností. Díky hravé formě výuky si děti osvojují nové pohyby, získávají větší sebedůvěru a vytvářejí si pozitivní vztah k vodě, což přináší benefity nejen pro jejich tělesný vývoj, ale i pro jejich emoční pohodu.

👇👇👇

Zuzana Němcová

Před pár lety se rozhodla udělat změnu ve svém životě a vyměnila kancelářské křeslo za práci s dětmi v bazénu. Je majitelkou plavecké školy Malaveza.cz v Praze, akreditovaná instruktorka plavání dětí od narození do 6 let, dvojnásobná maminka dvou dcer, žena svého báječného muže a věčná optimistka, která nic nevzdává.


Zuzka je autorka článků na svém blogu a autorka e-booků Jak bezpečně plavat s malými dětmi a Podívejte, co už umím na suchu. Připravuje online kurz pro maminky, budoucí a současné instruktorky plavání, které potřebují získat v bazénu jistotu, řád a inspiraci.


Můj příběh si přečtete zde >>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *